Spam filteren

Het ontvangen van spam is niet alleen vervelend, het kan ook gevaarlijk zijn. Een spam-filter kan een goede oplossing zijn om minder spam te ontvangen. Hieronder kan je de informatie vinden over het inschakelen en aanpassen van jouw spamfilter.

Een filter is geen wondermiddel

Een spam-filter is geen garantie op een spam-loze mailbox. Het blijft van belang om je ten alle tijden af te vragen of je de ontvangen mail verwacht had en goed te controleren of er abnormaliteiten zichtbaar zijn.

Daarnaast kunnen legintieme emails ook in de spam-box komen, het is daarom van belang dat als je een filter instelt, je deze ook goed bij blijft werken om deze optimaal te kunnen benutten.

Binnen alle hosting-pakketten is het mogelijk om een standaard spam-filter te activeren, hiervoor maken wij gebruik van Spamassassin. Omdat dit systeem een direct effect heeft op de manier waarop jij je emails ontvangt, is het van belang om deze stappen secuur door te lopen.

  1. Nadat u bent ingelogd binnen uw beheeromgeving krijgt u uw dashboard te zien. Onder het kopje E - Mail Management kiest u voor de optie Spamassassin Setup.
  2. Je ziet nu het overzicht van de filter-instellingen. Hieronder leggen we uit wat elke optie doet en welke instellingen je het beste kunt gebruiken om mee te beginnen. Uiteraard kan je dit later geheel naar eigen wensen aanpassen.
    • Where do you want the spam to go?Binnen deze optie kan je aangeven wat er met een als-spam-gemarkeerd bericht moet gebeuren. De optie Delete the spam ziet er misschien nuttig uit maar omdat het ook voor kan komen dat legintieme mails als spam worden gezien, raden wij je het af om deze keuze te gebruiken. In plaats daarvan raden wij je aan om de spam in 1 map samen te laten komen zodat je deze indien nodig kan raadplegen. Kies hiervoor de optie Send the spam to the user's spam folder.
    • Whate score threshold do you wish to use?Iedere email die binnenkomt krijgt een spamscore, met deze optie geef je aan wat de minimale score is van mail die niet als spam gemarkeerd moeten worden. Aangezien spam steeds realistischer wordt raden wij je aan om voor de optie Low Threshold (5.0) te kiezen. Mocht je dan nog steeds met regelmaat ongemarkeerde spam ontvangen dan kan je altijd deze waarde handmatig lager instellen via Custom Threshold. Let hierbij wel op dat je dit in kleine stapjes aanpast.
    • Would you like to delete high scoring spam?Met deze optie kan je aangeven of emails die een hoge spamscore hebben direct verwijderd moeten worden. Als je deze optie uit zet dan gebruikt het systeem gewoon de instellingen die ook voor andere spam wordt gehanteerd. Wij raden je dan ook aan om hier geen gebruik van te maken.
    • Do you wish to rewrite the subject of a spam email?Met deze optie kan je het onderwerp van berichten die als spam gemarkeert worden aanpassen. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als je spam-berichten toch in je inbox binnen wilt laten komen, maar het wel fijn vindt als deze duidelijk te onderscheiden zijn. Mocht je ervoor kiezen om spam in je inbox binnen te laten komen, dan raden wij je sterk aan om van deze optie gebruik te maken.
    • How should the spam be delivered?Bij de eerste optie heb je aangegeven waar de spam-berichten binnen moeten komen en bij deze optie geef je aan op welke manier de berichten binnenkomen. Allereerst een waarschuwing; gebruik nooit de optie Don't use attachments (dangerous). Deze optie isoleert het spambericht namelijk niet en mocht er malware e.d. in de mail verstopt zitten, dan zullen deze kunnen worden uitgevoerd bij het openenen ervan.Het omzetten van de berichten naar text-only, maakt de opmaak welliswaar minder aantrekkelijk maar zorgt er ook voor dat eventuele scripts niet kunnen worden uitgevoerd. Een andere veilige optie is om ervoor te kiezen om het spam-bericht in een bijlage te plaatsen. Op die manier zou je de originele mail nog kunnen openen op het moment dat je de afzender wel vertrouwd. Hiervoor kies je de optie Use attachments.
    • Email BlacklistMet deze optie is het mogelijk om het filter specifiek voor uw mailbox af te stellen. Mochten er bepaalde mails toch met regelmaat door het filter heenkomen, dan is het hier mogelijk om specifieke mailadressen of complete domeinen te blokkeren. Adressen die op deze lijst staan zullen altijd als spam gemarkeerd worden ongeacht de spamscore. Klik op het plusje en voer het betreffende mailadres in. Mocht je alle mailadressen van het zelfde domein willen blokkeren dan kan je gebruikmaken van de volgende notatie: *@domeinnaam.nl.
    • Email WhitelistDeze optie geeft je de mogelijkheid om specifieke mailadressen of complete domeinen uit te sluiten van het filter. Op het moment dat een verzender overeenkomt met één van deze items, zal de spamscore genegeerd worden en zal de mail gewoon afgelevert worden. Klik op het plusje om een adres toe te voegen. Mocht je alle mailadressen binnen een bepaald domein willen toevoegen, dan kan je dat doen met de volgende notatie: *@domeinnaam.nl.
  3. Zodra alles naar wens is ingesteld klikt u onderaan op de pagina op de optie Save, het filter is nu direct actief. Mocht u nog steeds spam ontvangen dan kunt u de eerdere stappen opnieuw doorlopen en middels kleine aanpassing uw filter aanscherpen.

Andere artikelen over dit onderwerp

Kom je er toch niet helemaal uit?